[PERSBERICHT] De Companjong, vzw voor jongdementie in het Waasland

Op dinsdag 19 september 2017 werd de nieuwe vzw die zich inzet voor mensen met jongdementie in het Waasland, publiek gelanceerd. Meer dan 200 mensen waren aanwezig op de vertoning van de film “de beklimming van de berg Alzheimer”. Bekijk hier de foto’s.

Initiatiefneemster Christine Vandenbranden werd zelf van dichtbij met jongdementie geconfronteerd: “Enkele maanden geleden kreeg mijn echtgenoot Roland te horen dat hij de ziekte van Alzheimer heeft. Op 60 jarige leeftijd komt dat hard aan. We gingen op zoek naar informatie en steun bij organisaties in de buurt, maar voelden ons niet meteen op onze plaats. Er gebeurt heel wat voor mensen met dementie, maar bitter weinig voor mensen die de specifieke diagnose jongdementie krijgen.”

Andere aanpak nodig

In België zijn er zo’n 3.000 à 12.000 personen met jongdementie. Eén derde van hen is jonger dan 55 jaar. Vijftigers en zestigers zitten nog in een actieve levensfase. Dat vraagt om een andere aanpak dan bij senioren. Christine en Roland bleven niet bij de pakken zitten, ze zochten en vonden inspiratie in West-Vlaanderen: “vzw Het Ventiel in Harelbeke biedt alles waar we naar op zoek zijn, emotionele steun van lotgenoten, maar ook regelmatige activiteiten voor mensen met jongdementie. Maar Harelbeke ligt toch wat ver om wekelijks naar toe te rijden. Daarom startten we in het Waasland onze eigen vereniging, naar voorbeeld van Het Ventiel. Al snel bleek dat vele vrienden en familieleden hun schouders wilden zetten onder ons project.”

Ondertussen kan vzw De Companjong rekenen op een vaste basis van tientallen vrijwilligers en konden al verschillende mensen met jongdementie deelnemen aan activiteiten. Elke maand organiseren ze een wandeling en binnenkort starten ze met creatieve ateliers. Om de vzw breder bekend te maken, organiseerde De Companjong een vertoning van de film “De beklimming van de berg Alzheimer” in de Odisee Hogeschool te Sint-Niklaas. Deze documentaire werd gemaakt op initiatief van Jurn Verschraegen, directeur van het expertisecentrum Dementie Vlaanderen. Hij nam drie mensen met jongdementie en hun partners mee naar Nepal. Ook professor Mathieu Vandenbulcke (bekend van Topdokters)
en schrijver/zanger Rick De Leeuw namen deel aan de reis. Hun ervaringen resulteerden in een boek en documentaire “De beklimming van de Berg Alzheimer”.

Naar aanleiding van dit persbericht verscheen De Companjong in september 2017 in:

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Emailadres: